Zapraszam na kolejny warsztat metody Feldenkraisa pt: OTWIERANIE I ZAMYKANIE – KOCIE GRY I ZABAWY.
To jak się poruszamy wyróżnia nas spośród wszystkich innych ludzi na świecie, gdy widzisz z daleka ukochaną osobę, rozpoznajesz ją często po jej/ jego sylwetce, po tym jak idzie, stoi czy jak gestykuluje. Tego jak się poruszamy w przestrzeni nauczyliśmy się sami w procesie organicznego uczenia się bez szkolnych ławek, książek czy laptopów, metodą prób i błędów, co najwyżej obserwując innych. Eksplorując nasz skomplikowany system szkieletowo-mięśniowy zaczęliśmy naszą podróż po otaczającym nas świecie. Na początku był ruch, słowo było potem. Weszliśmy w ten świat z odwagą, nie lękając się upadków, choć nie było łatwo powstawaliśmy wielokrotnie na nowo często z uśmiechem a niekiedy z płaczem, poprzez ruch, dotyk, słuch i wzrok poznawaliśmy otaczający nas świat. To kinestezja była naszym całym światem. Badanie i uczenie się samych siebie było niczym odkrywanie nowych lądów. Potem nagle wraz z rozwojem intelektualnym spowszednieliśmy sobie. Ruch przestał być już tak odkrywczy… powoli zaczęliśmy zapominać czym jest ciekawość siebie i radość z nowo odkrywanych umiejętności ruchowych, nowych połączeń nerwowych, które umożliwiały nam uczenie się nowych nieznanych dotąd schematów ruchowych. Uciekliśmy do głowy zapominając o radości z poznawania siebie, odhaczyliśmy samych siebie na liście zadań do wykonania. Na początku to nasze ciało kształtowało nasze postawy. Dzisiaj częściej nasze postawy, lęki i konsekwencje życiowych wyborów kształtują nasze ciało. Patrzymy czasem na siebie w lustrze i myślimy- przydałby mi się odpoczynek. Popatrzmy na koty, nieustannie czerpią z możliwości jakie daje im elastyczność, cały czas poszukują nowych rozwiązań korzystając z możliwości jakie daje im gibkość, higiena ich dnia codziennego wymaga utrzymywania w sprawności ich aparatu psychoruchowego. Koty chodzą własnymi i drogami i mają naturalną odpowiedź na próby wciśnięcia ich w szablony i schematy jakich oczekuje od nich człowiek. Ta ich naturalna odpowiedź sprawia, że nikt nie musi poprawiać gdy się garbią lub wykonują skłon w sposób, który mógłby zagrozić ich zdrowiu. Koty same najlepiej wiedzą co jest im potrzebne. Gdy dany schemat psychoruchowy nie pasuje im – zmieniają go. Człowiek ma tendencje do tego aby korzystać z wyuczonych wzorców postępowań nawet wtedy gdy wzorce te odstają od jego dzisiejszych potrzeb i pragnień. Tymczasem bez zmiany schematów zachowania trudno jest dokonać zmian w obszarze emocji, psychiki czy dążeń i realizacji marzeń. W obszarach, które sprawiają nam najwięcej trudności, na przykład w relacjach z tym drugim, często próbujemy stosować ten sam wyuczony schemat zachowań, choć sami doskonale wiemy, że oczekujemy od siebie czegoś zupełnie przeciwnego. Aby zmienić kurs naszego rejsu, potrzebna jest często zmiana postawy i sposobów reagowania na otaczającą nasz rzeczywistość i działania.
Moment otwierania i zamykania jest niezwykle istotny w przypadku poruszania się wielu żywych organizmów, jest także niezwykle ważnym paradygmatem w naszym sposobie podejmowania decyzji na co dzień.
Kiedy się otworzyć na nowe, a kiedy przyjąć postawę zamkniętą… ? Wystarczy, że przypomnimy sobie jak czujemy się w ciele gdy czegoś chcemy, a jak gdy (wydaje nam się że) coś musimy. Otwieranie i zamykanie to ciągły proces. Popatrzmy na świat roślin, czy zwierząt morskich, które potrafią płynnie przechodzić pomiędzy tymi stanami. Moshe Feldenkrais był przykładem człowieka renesansu, który z największej swojej słabości potrafił uczynić największy atut. Kontuzja z lat młodzieńczych, z której skutkami borykał się całe dorosłe życie nie przeszkodziła mu ukończyć studiów na Sorbonie, prowadzić badań naukowych w instytucie Piotra Joliot-Curie, nie przeszkodziła mu także w zdobyciu stopnia III-ci dan w judo, czy w napisaniu i wydaniu kilku książek na temat świadomości ciała.
Metoda Feldenkraisa® oferuje unikalny i praktyczny sposób na pełniejsze wykorzystanie naszego potencjału. Jest to metoda edukacyjna skupiająca się na nauce i ruchu, która może przynieść poprawę sprawności ruchowej i lepsza integracje funkcjonalna.
Nazwa pochodzi od nazwiska jej twórcy, Moshe Feldenkraisa (1904-1984), inżyniera i fizyka oraz nauczyciela judo. Metoda Feldenkraisa jest jedną z najbardziej znanych metod edukacji somatycznej. Metodę tę od kilku dziesięcioleci stosują muzycy, sportowcy, tancerze, aktorzy, ćwiczący jogę, pilates i wszyscy, którzy zajmują się rozwojem osobistym. Podczas warsztatu zanurzymy się w praktyce metody Feldenkraisa. Podczas dwudniowych warsztatów uczestnicy poznają 8 lekcji metody Feldenkraisa obejmujących zróżnicowane wzorce psychoruchowe w obszarze całego szkieletu, kończyn, miednicy, stawów biodrowych, kręgosłupa, klatki piersiowej i barków, głowy. Będziemy pracowali z poczuciem otwierania i zamykania, będziemy bawić się z rolowaniem na podłodze niczym koty i będziemy poszukiwać elastyczności w naszych codziennych ruchach; a następnie postaramy się ugruntować te doświadczenia w tańcu, ruchu spontanicznym wychodząc od prostych wydawałoby się funkcji ruchowych. Będzie to również powrót do czasów dzieciństwa, kiedy kreatywność, otwartość i radość z odkrywania naszego ciała były udziałem każdego z nas. Spróbujemy połączyć szósty zmysł z pamięcią ciała oraz myślą i świadomym działaniem; nie zapomnimy o oddechu, włączymy także głos. Wreszcie zajmiemy się codzienną medytacją, funkcjami takimi jak rolowanie, siadanie czy wstawanie, które, są początkiem wszystkich działań ruchowych i jak się okazuje, mogą być również obszarem badań i odkryć. Każdy z warsztatów został pomyślany jako pewnego proces.
Jakie są korzyści?
- Łatwiejsze i pełniejsze oddychanie, metody radzenia sobie ze stresem poprzez ruch.
- Większy relaks i dobre samopoczucie, oraz ćwiczenia medytacji ruchowej, którą można stosować na co dzień.
- Lepsze wyniki w sporcie, tańcu, muzyce i działaniach performatywnych- rozwinięcie kompetencji psychomotorycznych.
- Ulga od napięcia mięśniowego, lepsze poznanie własnego ciała.
- Większa łatwość wykonywania codziennych czynności, większa świadomość ciała, rozluźnienie napięcia mięśniowego w tym mięśni twarzy, szczęki, krtani.
- Zwiększona witalność, oraz świadomość pozwalająca lepiej radzić sobie z dolegliwościami psychosomatycznymi i stresem.
Jak zwykle podczas moich warsztatów będziemy się turlać po podłodze poszukując nieznanych do tej pory form rolowania, będzie dużo ruchu w kilku poziomach, będziemy eksplorować ruch w różnych sytuacjach i jego aspektach, będziemy mierzyć się z ograniczeniami w obszarze zmysłów i przestrzeni. To czego się nauczymy będziemy się starali przełożyć na praktykę w tańcu i ruchu spontanicznym. Będzie trochę relaksu i trochę wysiłku, trochę skupienia, dużo śmiechu i mam nadzieję, że radości z odkrywania siebie. Wiele zależy od Was!
Kiedy: 6-7 stycznia 2024 r.
Godziny: 10:00-15:00
Cena: 400 zł
Gdzie: Centrum Yoga, ul. Bracka 22, Warszawa
https://centrumjoga.pl/
Ilość miejsc: 18
Zapisy / szczegóły: Grzegorz Krowicki tel: 660704704, e-mail: studiofeldenkraisa@gmail.com
Aby zarezerwować miejsce należy wpłacić zaliczkę w wysokości 200 zł i wysłać maila z imieniem i nazwiskiem i informacją z potwierdzeniem wpłaty)
numer konta: HRIS Sp. z o.o. 41 1050 1025 1000 0090 8053 5041
Co ze sobą zabrać: wygodny przyjemny strój, matę do jogi, chustę lub kocyk, bandankę lub apaszkę, mały jasiek pod głowę, wodę oraz przede wszystkim CIEKAWOŚĆ SIEBIE.
O prowadzącym:
Grzegorz Krowicki rozpoczął treningi w praktyce metody Feldenkraisa w 2010 roku w Paryżu pod okiem Myriam Pfeffer w wyniku swoich doświadczeń sportowych i ruchowych, a także odkrył ścieżkę dalszego rozwoju w metodzie Feldenkraisa, pozwalającą na integrację dotychczasowych praktyk rozwojowych w obszarze ciała, umysłu i emocji. Jego nauczycielami byli także Paul Newton, Sabine Pfeffer, Ted Presland, Francois Combo. Po śmierci Myriam Pfeffer kontynuował naukę w Centro Scientifico del Movimento w Strigarze we Włoszech. Tam jego nauczycielami byli: ś.p. Tina Broccoli, Eilat Almagor, Steve Rosenholz, Anat Krivine, Mara della Pergola, Beatriz Walterspiel, Simone Broccoli. W listopadzie 2016 ukończył szkolenie i uzyskał dyplom certyfikowanego praktyka (nauczyciela) Metody Feldenkraisa. Prowadzi indywidualne sesje Functional Integration.
Jego pasją jest kajakarstwo rzeczne i morskie, ski-alpinizm, nurkowanie, taniec i śpiew- od ponad 20 lat śpiewa w chórach obecnie w Warszawskim Chórze Międzyuczelnianym. Posiada doświadczenie trekkingowe zdobyte w Indiach, Nepalu, na Kubie, Indonezji, Jordanii, Zanzibarze, Grecji, Jordanii, Kolumbii i na Majorce… Uprawiał jogę, tai chi, Teatr No, taniec nowoczesny, kontakt improwizację, tango, 5Rytmów, pantomimę, teatr Grotowskiego. Posiada 30 lat doświadczenia zawodowego w pracy z ludźmi. Inicjował i brał udział w akcjach społecznych, pomocowych i ekologicznych